Reklama
 
Blog | Kateřina Václavková

Jedno divadlo, jedna tančírna a dlouhá cesta domů

Nějak toho na mě už bylo všeho dost a tak mě vcelku pochopitelně přepadla nutkavá touha udělat něco, co by zcela vybočovalo ze stereotypu, do kterého jsem zapadla až po uši. Mezi námi, kdyby po uši! Byla jsem v tom až po poslední vlas na temeni hlavy! Veškerá má pozornost se tedy upnula ke kolegovi z víkendového vysílání a tak jsem mu jednoho dne zavolala a zeptala se ho, co musím udělat, abych viděla jejich představení v divadle. Můj víkendový kolega je totiž herec. Bez mučení se přiznám, že v divadle jsem nebyla, asi dva roky a to poslední představení, co jsem viděla byla skoro náhoda. Obvykle se v televizi dívám na záznamy slavných inscenací, sem tam se uvedu do tématu pořadem Divadlo žije, ale nabídky ze strany mé kamarádky Pojď se mnou do divadla, tvrdošínně odmítám. Jenže to nebyl hlad po dramatickém umění. Vím dávno, že když v sobě cítím nějaký psychický tlak, neklid a chuď jednat ukvapeně a zkratkovitě, pomůže mi někam jet. Sebrat se a nasednout do autobusu nebo vlaku nebo třeba do auta svého víkendového kolegy, aby mě zavezl do Příbrami.

V Příbrami jsem byla jednou a pochopitelně jen proto, abych se vysápala k poutnímu místu a doplnila si tak své vzdělání a kulturně historický rozhled. Divadlo A. Dvořáka se strašidelně tyčilo nad schodištěm pod kterým jsem stála, ale ve mě už nebyla ani bázeň, ani pochybnosti. Cítila jsem spíš respekt a tak jsem plná očekávání vkráčela do prostor Malé scény. Veškerý respekt z velké budovy byl ten tam, protože jsem si musela dát pozor, abych o něco nezakopla a nepřerazila se. Usadila jsem se do čtvrté řady a čekala. Toho památného sobotního odpoledne dávali Rychlé šípy, takže jsem věděla, do čeho jdu a že si asi náležitě procvičím bránici.

Představení začalo velmi svižně a velmi slibně. Když se na scéně objevil můj druhý víkendový kolega, praskl mi už konečně se hojící koutek. Krev jsem zastavila kapesníkem a dál se řehtala a smála a svíjela a otírala krev. Nemá cenu tu rozebírat děj nebo notoricky známé postavy, jen musím říci, že kdo zná komix, bude velmi mile překvapen, jak věrné kopie kreslených hrdinů i záporňáků se ve zběsilém tempu střídajících se scén prohání po podiu. Bavila mě věrnost předloze, navržení scény i celé to pekelné parodizování o které si (zavilí příznivci Foglara laskavě prominou) Rychlé šípy tak trochu hlasitě říkají. Prochechtala jsem se ke konci představení a s povděkem jsem přijala pozvání k posezení v jednom z místních podniků, dá-li se to tak nazvat.

Poslední autobus z Příbrami jsem statečně doběhla a dorazila do Prahy jen tři minuty před odjezdem vlaku mým směrem. Pokrčila jsem rameny a vyrazila jsem na metro s tím, že za hodinu jede další, tak co?… Jenže všechno to hezké a příjemné, co jsem nechala nějakých šedesát kilometrů za sebou, se podezřele rychle vytrácelo, protože noční Praha na mě zaútočila všemi dostupnými zbraněmi – žebrajícím opilcem počínaje a podivně vyhlížejícími individui na nádraží konče. Toho pána, co ležel naprosto tuhý za automatem na kávu jsem si nevšímala; tím že tam jen tak ležel s batohem pod hlavou na mě dojem nebezpečí nedělal. Ale všeobecně vzato se mi na nádraží přestalo líbit a hrozilo mi, že ten pocit spokojenosti a dobrého naladění rychle ztratím. Zoufale jsem se rozhlédla kolem, měla jsem tři čtvrtě hodiny času…

Reklama

Vyšla jsem před nádraží a zamířila ke kavárně Arco. Genius locí toho místa byl sice porušen poměrně ne úplně korektní renovací, ale jinak mám to místo moc ráda. Vzala jsem za kliku a překvapivě měli otevřeno. U vchodu byla cedule – Živá hudba, vstup 50,- Kč – nikdo po mě nic nechtěl, tak jsem šla dál. Sedla jsem si ke stolu, kde jsem jen několik týdnů před tím seděla s pánem, kterého jsem jen před pár hodinami viděla v roli dvou výrostků, Vinetua a Dlouhého Bidla. Rozhlédla jsem se po obsluze, že si jako dám ještě kávu a když jsem přivřela oči, úplně jsem viděla mladého muže, jak proti mě sedí, vypráví mi o výpravě na ryby a sem tam mi přes stůl pošle okouzlující úsměv. Obsluha nešla a já se pomalu zasnila. Nebylo těžké představit si ho, ještě před hodinou jsem s ním mluvila! A tak si tak sedím a vybavuji si detaily jeho tváře a všechny ty drobnosti, které obvykle člověk ani nevnímá. Jenže já nebyla v obvyklé situaci a navíc si i v obvyklé situaci všímám věcí, které ostatním nepřijdou hodny pozornosti; asi je to nějaký druh zlozvyku nebo co. Na chvíli jsem zavřela oči, abych měla více klidu na to vybavit si i jeho aristokraticky jemné ruce s dlouhými prsty a… Smím prosit? To nebyl hluboký uklidňující hlas, který patřil ke všem těm úsměvům i vznešenosti velkých rukou. Zamrkala jsem a zmateně jsem zvedla hlavu. U stolu, u kterého jsem seděla s programem divadla, na jehož titulní straně byla fotografie muže, který mě větší část večera zlepšoval náladu jen svou přítomností, stál postarší gentleman a žádal mě o tanec. Zmateně jsem ze sebe vyrazila Ale já jen čekám na vlak. Nehnul brvou a odpověděl mi něco ve smyslu, že mi tedy to čekání ukrátí.

Nezmohla jsem se na další odpor. Vstala jsem a šla tančit. Kdo mohl vědět, že se mé oblíbené Arco o víkendu mění na tančírnu?… A tak jsem si nakonec ještě zatančila. No, zatančila… Lodičky jsem měla v batohu, ale ten gentleman mě zaskočil natolik, že jsem šla na parket v cestovních červených semiškách, které jsou zbytečně široké, protože mám přímo panický strach z vystouplých metatarsofalangeálních kloubů. Trpěla tím moje babička a já se příšerně bojím, že to budu mít také, takže nejraději chodím bosky a nebo v botách, které ani náznakem netlačí na výše zmiňovaný kloub. Na chůzi sice ideální, ale pro tanec poněkud zoufalé. Nicméně, jak jsem řekla, pán byl gentleman a nestěžoval si, já si připsala další lehce neuvěřitelnou příhodu, stihla vlak a když jsem zavřela oči, viděla jsem i ty velké ruce Dlouhého Bidla, jak svírají kočičí pracku.